Miluji jídlo a nejsem na to sama

Miluji jídlo a nejsem na to sama

Miluji jídlo a nejsem na to sama

Vždy jsem se o zdravé stravování zajímala, ale nikdy jsem to moc nehrotila. Běžně jsem si dávala čokoládu, sem tam dortík a miluji pečená masa na všechny způsoby. Nikdo nikdy se nad mou obrovskou či nezdravou porcí jídla na talíři nepozastavoval. To se změnilo od chvíle, kdy jsem se začala výživovým poradenstvím živit.

Argentinské steaky

Příkladem byl letošní zájezd do Argentiny. Cestovaly jsem s kamarádkou se skupinou dalších neznámých účastníků a postupně, jsme se většinou v restauracích, u jídla a pití seznamovali. Je vtipné pozorovat chování a diskuze lidí kolem mě, když neznají můj obor a poté, co se ho dozví. Třeba se jen dívám na někoho, kdo si bere cokoliv na talíř a už se sám začíná hlasitě obhajovat. Nebo mi schválně nabízí něco podle nich velmi nezdravého a testují, zda to sním a zda tedy mohou také.

A co je úplně nejvtipnější? Jakmile mám před sebou ohromný pohár se šlehačkou nebo pěkně propečené vepřové koleno, všichni si mě fotí 🙂

Není nezdravé jídlo, jen nezdravé množství

Samozřejmě se u stolu se mnou postupně okolí osměluje a přichází debaty o jídle. Dotazy co se smí jíst a nesmí jíst a zda pivo, víno nebo mou oblíbenou Becherovku…
Vždy trpělivě odpovídám a snažím se poskytnout rady tak, aby alespoň někomu z přísedících byly přínosem. Protože i malé úpravy jídelníčku u některých mohou přinést velké zlepšení zdravotního stavu. A zdraví je to nejcennější, co máme a přesto se o něj většina začíná zajímat až v momentě, kdy se ozývá, že něco není v pořádku.

Vliv stravy na psychiku a zdraví

Zdraví není samozřejmostí, ale je nezbytné proto, abychom byli spokojení. Jedno bez druhého neexistuje. Organismus je obrovsky složitá kuchyně a podle toho, z čeho v ní vaříme, podle toho funguje. Když tankujete nekvalitní palivo, taky snížíte výkonnost auta a ještě ho pomaličku, nenápadně huntujete víc a víc, čím častěji takto tankujete.

Mikrobiom, tedy prostředí ve střevech se nazývá mozkem v břiše a odtud pramení i naše nálady, ovlivňuje naši imunitu, sexuální apetit a celý zdravotní stav. A střevy prochází zase jen to, čím se krmíme a to nám dává základ kvality mikrobiomu. Mikrobiom může za to, že někdo sní svíčkovou se šesti a druhý den váží úplně stejně a někdo se na ní jen podívá a má o kilo víc. Podle nejnovějších studií strava ovlivňuje chod organismu mnohem více než mozek.

Každý druhý je odborník přes jídlo, ale…

Když si s lidmi povídám mimo poradnu, povědomí o tom, jak by se měli stravovat většina má. Tak proč většina populace včetně dětí trpí nadváhou?

Nejčastěji se v praxi setkávám s těmito ALE:

1. už jsem to zkoušela a nevyšlo to
2. nemám pevnou vůli, nedokážu zhubnout
3. vlastně nevím, jak na to
4. když jsem byla mladá, tak to šlo samo, ale teď už to tak nejde
5. ještě to neni tak hrozný
6. bojím se, že neuspěju
7. ještě mě čeká oslava narozenin, podnikový večírek…
8. začnu až na jaře, v pondělí, prvního…
9. nebaví mě cvičit
10. nemám na to peníze
11. neokážu se vzdát čokolády, piva…
12. a když zhubnu, přijde jo-jo efekt a budu na tom ještě hůř
13. je mi nepříjemné okolí vysvětlovat, že mám dietu
14. už to slyším: dej si, jednou se nic nestane…
15. nemám žádnou oporu
16. jak mám hubnout zdravě?

Máte nadváhu a našli jste vlastní ALE?

ZMĚNA často dostává svou příležitost až tehdy, když začneme uvažovat vůbec o tom, že by něco mohlo být jinak, když připustíme, že existuje možnost změny, a když se rozhodneme, že tu změnu chceme.

Ano, všechny překážky jsou reálné.

A tak se na ty výmluvy, obavy a otázky pojďme podívat společně a rozebereme je. Když totiž své strachy dobře známe, je mnohem snadnější je překonat. Vaše zdraví stojí za to. Je důležitější, než vaše výmluvy.

1 + 2 Každý z nás má v něčem negativní zkušenost, že něco nevyšlo. Může to být v práci, ve vztazích, ve sportu, v důležitých i méně důležitých věcech. Je to nepříjemné, ale zároveň motivující. Kdyby všechno v životě vyšlo napoprvé, moc bychom se toho nenaučili. Když jsme byli malí, často se nám něco nepovedlo a tak jsme to vždy zkoušeli znova a znova, přirozeně. Dokonalost nikdy nepřichází na první pokus.

3 + 4 S věkem se nám metabolizmus zpomaluje a tak při nevyrovnaném kalorickém přijmu a výdeji opravdu tělo rychleji ukládá tuky. Navíc má i většina lidí méně pohybu než dříve. Dnes mám k dispozici bioimpedanční diagnostický přístroj, který vás zváží, změří, určí přesné poměry tuku, svalů a vody v těle. Na základě těchto údajů zjistím jednoduše váš ideální kalorický příjem.

5 + 6 Oboje je strach z neúspěchu, který je všudypřítomný. Bohužel jsme si ho vypěstovali již v dětství, kdy nás za výkon pochválili, ALE mohlo to být lepší… Pochvala za úspěch jako kdyby nebyla. Chvalme se za drobné úspěchy, vždyť každý krůček vpřed je novou výzvou a motivací.

7 + 8 Pravá chvíle, na kterou čekáte, neexistuje. Ta pravá chvíle je teď. Udělejte změnu, udělejte krok mimo komfortní zónu a uvidíte, že ten pocit, že jste právě teď překonali sami sebe prvním krokem, bude stát za to.

9 V našem těle nefunguje nic samostatně. Zdraví tvoří uzavřený kruh, který se skládá ze stravy, pohybu a psychické pohody. Jedna složka bez druhé nikdy neutvoří kvalitní kruh. Přestože jste odpůrce cvičení, vždy se dá vymyslet přijatelná varianta pohybové aktivity. Jak se říká, i cesta pro pivo je pohyb 🙂

10 V unaveném, nezdravém těle je málo energie, tedy má nižší výkonnost, což často znamená i nižší příjmy. Mnohem více peněz vás stojí to, kolik energie vám chybí, než pravidelné konzultace a hubnutí pod odborným dohledem. Odborný znamená komplexní na celý váš „kruh.“

11 + 12 Když se zůstanete bát, nic se s vaším zdravím, potažmo životem nezmění. Když zhubnete, neznamená to, že už si nikdy svůj oblíbený věneček nebo pivo nedáte. Není nezdravé jídlo, jen nezdravé množství. Naučím vás jíst tak, abyste se nemuseli bát jo-jo efektu. Navíc budete dál docházet na kontroly, jen v delších odstupech podle vaší potřeby.

13 + 14 Jednejte navzdory svým obavám, riskněte to, udělejte ten krok a přijde odměna. Mějte život ve vlastních rukách. Vy jste ten, kdo si vybírá karty, se kterými bude hrát. Okolí vám zadarmo nic nedá a jejich silné řeči často pramení z jejich slabé vůle.

15 + 16 Hubnutí i změna stravování začíná hlavou. Absolvovala jsem seminář Psychologie v léčbě obezity, kurz Kognitivně behaviorálního přístupu terapie obezity, účastním se kongresů i přednášek v oboru výživových trendů. Několik let provozuji úspěšně poradny v Karlových Varech a v Praze. Mám mnoho spokojených klientů, jejichž reference si můžete přečíst.

Nejste na to sami

Se mnou na to nikdy nebudete sami! Diskrétně a s pochopením vás ráda provedu celou vaší změnou stravovacích návyků, pomohu vám zbavit se přebytečných kilogramů a zapracovat na celkové změně v přístupu sama k sobě a ke svému zdraví. Za nějakou dobu, až budete mít svou vysněnou postavu a budete se cítit FIT, si i vás možná budou fotit u plného talíře ti, kteří vám nevěřili.

Má práce je mým posláním

V připravovaném eBooku Jak být FIT se dozvíte, že nikdy není pozdě a že právě teď je ten správný čas začít. Zjistíte, že hubnout, či udržovat si váhu pod dohledem výživového poradce je daleko jednodušší a efektivnější, než být na to sám.
Naučíte se číst etikety potravin, jak si vybírat správné potraviny, že zdravé může být i chutné, jak neubližovat jídlem svým dětem a mnoho dalšího nejen o stravě pro tělo, ale i duši a jak rozpohybovat i zapřísáhlé nepohyblíky.

Pro nesmělé, či zvídavé připravuji krátké video, jak vstupní konzultace u mě v poradně probíhá a jaké diagnostické přístroje používám.

Ráda vám budu průvodcem, abyste byli FIT a cítili se LÍP!

Viki – Váš odborník na výživu