Jím zdravě, jím hodně ovoce…

Je léto, všude kolem nás dozrává spousta ovoce a my si můžeme vychutnávat tolik různých chutí.
Ovoce je jednou z nejoblíbenějších potravin. Supermarkety dnes nabízí téměř všechno ovoce po celý rok. Ale jejich chuť se nevyrovná chuti právě natrhaným třešním nebo čerstvé meruňce přímo ze stromu.

Nejíme totiž jen ústy a uspokojujeme chuťové pohárky. Jíme nejprve očima, vnímáme tvar, barvu, čerstvost. Pak se přidává čich. Vnímáme vůni kyselou, nasládlou, vůni dobře dozrálého nebo přezrálého ovoce. Přidávají se ruce, ať už jako nástroj králů, nebo si v nich uvědomíme váhu a tvar potraviny.
Poslední přichází na řadu ústa. Vložme si malý kousek do úst, ukousněte si jen tak trošku a poválejte sousto na jazyku. Vnímejte jeho povrch a strukturu, než začnete kousat. Kousáním se rozvine vnímání chutí na plné obrátky, a pokud jste jej podpořili ještě předchozími vjemy, přijde symfonie chutí čerstvého ovoce!

Často v poradně slýchám: Jím zdravě a přesto nehubnu, nebo dokonce tloustnu.

Ovoce je ukázkový příklad.

Obsahuje mnoho prospěšných vitamínů, minerálů, vlákniny, antioxidantů, ale také je zdrojem sacharidů a to především jednoduchých cukrů – fruktózy a glukózy. Fruktóza má nižší nároky na produkci inzulínu, ale energeticky jsou na tom stejně. Zvýšený příjem fruktózy je rizikovým faktorem pro vznik obezity, diabetu, vysokého tlaku, kardiovaskulárních onemocnění atd.
Takže jíte zdravě – ovoce k snídani, na svačinu populární smoothie a večer pomeranč či jablko…

A kilo ovoce máte v sobě.
Což představuje nálož fruktózy a energie, kterou vypotí tak maratónský běžec a ne vy v kanceláři…

Ať chceme nebo ne, ovoce je sladkost. Sice přírodní, ale sladkost, tedy mlsání.
Měli bychom si na jeho konzumaci dávat pozor. Především, pokud chcete redukovat váhu, je potřeba si příjem hlídat, případně na nějakou dobu zcela vyloučit. Pro příznivce LCHF (nízkosacharidové stravy) jsou vhodné „berries“ bobuloviny, ale v češtině to botanicky neodpovídá. Patří sem: jahody, maliny, borůvky, ostružiny, angrešt a rybíz

Při konzumaci ovoce je potřeba se zaměřit na:
1. množství sacharidů na 100g
2. glykemický index – ovoce zvedne hladinu cukru v krvi
3. množství, které sníte – je nejdůležitější

Pokud si tedy budete hlídat kalorický příjem a výdej, můžete ovoce v pohodě konzumovat.
Pokud však sedíte celý den v autě nebo kanceláři a sníte kilo melounu… Vždyť je to samá voda… Nefunguje 🙂
Meloun obsahuje 6-7 g sacharidů na 100 g.
To zní skvěle!
Ale sníte jen 100 g, což je čtvrtka měsíčku?

Doporučuje se denně zkonzumovat cca 300 g ovoce. Jsou to přibližně 2-3 kusy ovoce velikosti pěsti. U drobných plodů se jedná o dvě hrsti. S postupujícím věkem doporučuji snížit příjem na 200 g.
Podle vaší pohybové aktivity, dietního programu, či zdravotního omezení v podobě diabetu si vybírejte ovoce s nízkým množstvím sacharidů. Čím více má sacharidů na 100 g, tím méně bychom ho měli sníst. Nejméně sacharidů mají tedy výše uvedené „bobuloviny“ a nejvíce například hroznové víno, třešně nebo banán.
Při redukci váhy doporučuji nahradit ovoce méně populární zeleninou, ale přece to není na pořád 🙂

A protože píšu článek večer těsně před spaním, ještě bych ráda vyvrátila jeden mýtus. Říkali nám:
„Vyčisti si zuby, nebo si dej jablko před spaním.“

Doufám, že tuto hlášku dnes už děti neslýchají. Jablko obsahuje pektiny a hromadu sacharidů.
1. Jíst ovoce večer, znamená příjem kalorií, energie, kterou již tělo nespálí a tudíž ji uloží.
2. Pokud si před spaním nevyčistíme zuby, celou noc se pracuje v ústní dutině nejen na tvorbě zubního kazu, ale také na poškozování zubní skloviny právě cukry. A těch je v jablku dost.

Tak tedy dobrou noc a já si jdu vyčistit zuby.

PS: A o vlivu páleného ovoce třeba zase někdy jindy 🙂

Zdroj tabulky: lifeway.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viki – Váš odborník na výživu

0 odpovědi

zanechte odpověď

Chcete se připojit k diskuzi?
Nebojte se a diskutujte s námi

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *